- Створити безпечні умови навчання та праці в очному, дистанційному, змішаному форматах навчання (залежно від безпекової ситуації).
- Сприяти доступу учасникам освітнього процесу до соціальної, фізичної та емоційної підтримки; зміцнювати віру в можливість допомогти собі та оточуючим.
- Розвивати в учасників освітнього процесу соціально-емоційну грамотність, толерантність, вміння співпрацювати. Формувати навички ненасильницької комунікації.
- Практикувати опитування серед здобувачів освіти щодо відчуття психологічного комфорту в закладі чи онлайн-навчанні, за результатами якого надавати рекомендації вчителям.
- Забезпечити соціально-педагогічний супровід дітей вразливих категорій, дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах, в тому числі ВПО.
- Надавати підтримку учням з ООП під час підготовки до реагування на надзвичайні ситуації (лист МОН України від 03.08.23 № 1/11479-23 «Про методичні рекомендації»).
- Здійснити перегляд антибулінгових політик, розроблення адаптаційних заходів для учнів із числа внутрішньо переміщених осіб.
- Формувати позитивний мікроклімат та толерантність у кожному класному колективі
- Забезпечити комплексний підхід щодо протидії та запобігання будь-яких проявів насильства, впровадження антибулінгової політики (аналіз ситуації в закладі освіти; розробка, затвердження та оприлюднення правил поведінки, алгоритмів дій, плану заходів; моніторинг реалізації плану; інформування та просвіта учасників освітнього процесу щодо формування навичок ненасильницької поведінки, толерантної взаємодії тощо).
- Розмістити на сайті закладу план заходів щодо запобігання та протидії булінгу, домашнього насильства; алгоритми реагування та дій; телефони гарячих ліній; інформацію про контактну особу закладу освіти, до якої, відповідно до посадових обов’язків, можуть звернутися учасники освітнього процесу для оперативного вирішення питань, що стосується збереження життя чи здоров’я, а також захисту прав та інтересів дитини.
- Дотримуватись відповідно до чинного законодавства алгоритмів дій у разі випадків булінгу чи насильства, нещасного випадку із здобувачем освіти під час освітнього процесу.
- Формувати в учасників освітнього процесу цифрову безпеку та медіаінформаційну грамотність під час війни.
- Проводити просвітницьку роботу щодо забезпечення безпеки дітей в інтернеті; систематичні заняття з навчання навичкам ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів
- Розробити та надати поради й рекомендації батькам для зменшення ризику кібербулінгу (оволодіння новими знаннями; підтримка довірливих взаємини з дитиною; здійснення обмеженого контролю; застосування технічних засобів безпеки; формування комунікативної культури тощо).
- Забезпечити психолого-педагогічну підтримку вчителям (професійне коло підтримки, години спілкування, обмін інформацією, досвідом, консультування тощо).
- Підвищувати свій професійний рівень, отримувати нові знання, навчатись: курси, тренінги, майстер-класи, вебінари, власні наробки, участь у проєктах та заходах, нетворкінг (волонтерство, співпраця та наставництво) тощо.
- Розвивати педагогам внутрішні ресурси – опори, які дають змогу забезпечувати основні життєві потреби: виживання, безпеку, фізичний комфорт, співіснування в соціумі, самореалізацію.
- Активізувати співпрацю та взаємодію з установами та організаціями, які опікуються проблемами захисту прав дітей.
Організаційно-методичні матеріали ЦПРПП
Семінар-практикум для вчителів закладів загальної середньої освіти «Ознаки насильства над дітьми. Ідентифікація постраждалої дитини. Дії педагога».
Презентація за посиланням: https://docs.google.com/presentation/d/16JyPW6VX-2SoEEdqph1-8IHq8 04c_Hv9LNQigYLLVo/edit#slide=id.p1
Конференція для заступників директорів з виховної роботи «Діяльність закладу освіти щодо захисту прав дітей, запобігання домашнього насильства, булінгу в умовах створення безпечного освітнього середовища у 2023-2024 навчальному році».
Презентація за посиланням: