Рекомендації для вчителів: як формувати читацькі компетентності учнів

vseosvita.ua

Для освітян підготовано методичку щодо розвитку читацької компетентності учнів, адже середній результат знань учнів 4 класів через COVID і повномасштабну війну в Україні суттєво знизився.

Після аналізу результатів моніторингу «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти» виявився нерівномірний розвиток читацьких умінь в учнів 4 класів.

Учасники моніторингу продемонстрували належний рівень володіння найпростішими вміннями (знаходити інформацію в тексті, формулювати прості висновки, визначати подібність чи відмінність об’єктів, особливості зовнішності героїв, визначати належність слів у тексті певним персонажам; зіставляти прочитане з власним життєвим досвідом).

Проте учасники виявили нижчий рівень володіння складнішими вміннями (інтерпретувати й узагальнювати інформацію, формулювати комплексні висновки, розрізнювати головне й другорядне, виявляти значущі ідеї, пояснювати факти, розмежовувати факти і судження, тлумачити пряме й переносне значення слів, пов’язувати висловлювання героїв із їхніми характеристиками, аналізувати й оцінювати форму та зміст тексту, оцінювати логічність і достовірність викладу та відповідність стилю викладу інформації контексту, оцінювати мовну переконливість і значущість окремих елементів для пояснення думки автора).

Згідно з підсумками моніторингу експерти Українського центру оцінювання якості освіти підготували рекомендації щодо формування читацької компетентностей учнів на рівні початкової освіти.

У рекомендаціях для вчителів висвітлено такі питання:

  • що таке читацька компетентність;

  • що мають знати й уміти учні початкових класів;

  • який рівень сформованості читацької компетентності мають випускники початкової школи;

  • як у чинних підручниках із української мови та читання для 3–4 класів охоплено різні рівні роботи з текстом;

  • як формувати в учнів уміння інтерпретувати й узагальнювати інформацію, а також оцінювати зміст і форму тексту;

  • як створювати завдання для учнів, щоб поліпшити їхні результати щодо вміння працювати з текстом;

  • до яких ресурсів може звернутися вчитель в умовах дистанційного навчання, щоб покращити результати своїх учнів.

Окрім того, методичні рекомендації містять описи конкретних практик і зразки завдань, які можна використовувати на навчальних заняттях із учнями, а також як приклади для розроблення діагностувальних робіт.

Завантажити методичні рекомендації можна за посиланням.

Нагадаємо, попри війну та енергетичний колапс через обстріли росією критичної інфраструктури України, Міністерство освіти і науки планує шкільні предметні олімпіади провести у звичні терміни. Тому Служба освітнього омбудсмена просить висловити власну думку вчителів і батьків учнів щодо безпечності та доцільності їхнього проведення, враховуючи щоденний ракетний терор країни-терориста росії.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *