Після аналізу результатів моніторингу «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти» виявився нерівномірний розвиток читацьких умінь в учнів 4 класів.
Учасники моніторингу продемонстрували належний рівень володіння найпростішими вміннями (знаходити інформацію в тексті, формулювати прості висновки, визначати подібність чи відмінність об’єктів, особливості зовнішності героїв, визначати належність слів у тексті певним персонажам; зіставляти прочитане з власним життєвим досвідом).
Проте учасники виявили нижчий рівень володіння складнішими вміннями (інтерпретувати й узагальнювати інформацію, формулювати комплексні висновки, розрізнювати головне й другорядне, виявляти значущі ідеї, пояснювати факти, розмежовувати факти і судження, тлумачити пряме й переносне значення слів, пов’язувати висловлювання героїв із їхніми характеристиками, аналізувати й оцінювати форму та зміст тексту, оцінювати логічність і достовірність викладу та відповідність стилю викладу інформації контексту, оцінювати мовну переконливість і значущість окремих елементів для пояснення думки автора).
Згідно з підсумками моніторингу експерти Українського центру оцінювання якості освіти підготували рекомендації щодо формування читацької компетентностей учнів на рівні початкової освіти.
У рекомендаціях для вчителів висвітлено такі питання:
-
що таке читацька компетентність;
-
що мають знати й уміти учні початкових класів;
-
який рівень сформованості читацької компетентності мають випускники початкової школи;
-
як у чинних підручниках із української мови та читання для 3–4 класів охоплено різні рівні роботи з текстом;
-
як формувати в учнів уміння інтерпретувати й узагальнювати інформацію, а також оцінювати зміст і форму тексту;
-
як створювати завдання для учнів, щоб поліпшити їхні результати щодо вміння працювати з текстом;
-
до яких ресурсів може звернутися вчитель в умовах дистанційного навчання, щоб покращити результати своїх учнів.
Окрім того, методичні рекомендації містять описи конкретних практик і зразки завдань, які можна використовувати на навчальних заняттях із учнями, а також як приклади для розроблення діагностувальних робіт.
Завантажити методичні рекомендації можна за посиланням.
Нагадаємо, попри війну та енергетичний колапс через обстріли росією критичної інфраструктури України, Міністерство освіти і науки планує шкільні предметні олімпіади провести у звичні терміни. Тому Служба освітнього омбудсмена просить висловити власну думку вчителів і батьків учнів щодо безпечності та доцільності їхнього проведення, враховуючи щоденний ракетний терор країни-терориста росії.