Центр професійного розвитку педагогічних працівників

Як діяти у бомбосховищах перебуваючи з дітьми з аутизмом?

Ці поради стануть в нагоді і нормотиповим дітям, якщо вони занадто гостро реагують на звуки сирен, вибухів або просто відчувають сильний страх.

  •  Створити відносно комфортний простір для дитини. Відгородити окреме місце картоном, подушкою, одягом, створивши халабуду, де дитина буде мати змогу бути трішки насамоті. Можна зробити кокон з великої подушки чи одягу.
  • Якщо є потреба, то пояснити оточенню особливості дитини. І що Вам може бути необхідна допомога.
  • Якщо в дитини наявні гіпер/гіпочутливості сенсорних сфер, то найактуальніше підтримувати їх.

Впливати на слухову сферу:

  • Навушники, беруші, шапка, пов’язка на голову, все що може зменшити кількість звуку.
  • Улюблена музика, якщо є зв’язок.
  • Співати пісні, які любить дитина.
  • Розповідати ті пісні, казки, вірші, які дитина ехолалить. Підтримувати ехолалії.
  • Старатися говорити спокійно, тихо, з рівним темпом мовлення.

Впливати на тактильну сферу:

  • Масажі, міцні обнімання, стискання всієї дитини або частин, якої потребує найбільше.
  • Тактильні ігри.
  • Малювання букв чи цифр на тілі, якщо це є спецінтересом дитини і відгадування їх.
  • Прижимання подушками чи ковдрою. Якщо нічого немає, то можна, щоб дитину ззаду і спереду обійняли 2 людини і стиснули.
  • Ігри з пластиліном, піском.
  • Ігри з маленькими іграшками, предметами чи просто камінцями.
  • Ігри з лизунами.
  • Можна насипати наявну крупу, макарони, камінці у шкарпетки та гратися сенсорною іграшкою.

Вестибулярна сфера:

  • Покачування та заколихування, які потребує дитина.
  • Посадити на коліна та покачувати, з-за потреби співати улюблені пісні, підтримувати ехолалії.
  • Якщо дитина старша, можна запропонувати перевалюватися з ноги на ногу вправо/вліво і покачувати себе так.
  • Крутитися навколо своєї осі.
  • Крутити та почувати головою.

Пропріоцеативна сфера:

  • Рухатися, присідати, стрибати, якщо є необхідність.
  • Стоячи на ногах трусити тілом, можна окремо трусти ногами та руками.
  • Збивати предмети, бутилку наче грати у боулінг.
  • Якщо дитина рухається, ходить зі сторони в сторону не перешкоджати.
  • Показувати рухи, щоб дитина повторила їх, якщо їй цікаво.
  • Кидати маленькі камінці чи предмети в наявну посудину.

Зорова сфера:

  • Дивитися на таймер, як ідуть цифри.
  • Пазли, книги, картки домена, якщо є.
  • Якщо дитина махає руками або предметами перед очима не забороняти.
  • Якщо дитину втомлює велика кількість людей, то повернути до стіни або відгородити, зробивши халабуду за допомогою одягу, простині, полотенця чи інших речей.

Нюхова сфера:

  • Якщо наявна чутливість, то взяти ефірні олії, щоб дитина не відчувала неприємні запахи.
  • Якщо дитина нюхає підмишки і ховається під руку для самозаспокоєння не перешкоджати цьому.

Смакова сфера:

  • Старатися кормити хоча би по наближеному до режиму графіку.
  • Стабільно давати пити.
  • Давати тверді продукти, щоб дитина жувала, якщо її це заспокоює.
  • Дати дозволений предмет, тканину, щоб дитина могла смоктати, лизати чи гризти.
  • Якщо є потреба у поясненні ситуації для дитини, то можна намалювати на листку чітко поетапно та зрозуміло, що відбувається.
  • Попереджати максимально доступно лише те, що потрібно робити.
  • Старатися батькам зберігати спокій та також робити для себе розвантажувальні вправи, медитації.

Тримайтеся за вашу мету – ПЕРЕМОГТИ!
У нас є УКРАЇНА І НАШІ ДІТИ!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *