Ці поради стануть в нагоді і нормотиповим дітям, якщо вони занадто гостро реагують на звуки сирен, вибухів або просто відчувають сильний страх.
- Створити відносно комфортний простір для дитини. Відгородити окреме місце картоном, подушкою, одягом, створивши халабуду, де дитина буде мати змогу бути трішки насамоті. Можна зробити кокон з великої подушки чи одягу.
- Якщо є потреба, то пояснити оточенню особливості дитини. І що Вам може бути необхідна допомога.
- Якщо в дитини наявні гіпер/гіпочутливості сенсорних сфер, то найактуальніше підтримувати їх.
Впливати на слухову сферу:
- Навушники, беруші, шапка, пов’язка на голову, все що може зменшити кількість звуку.
- Улюблена музика, якщо є зв’язок.
- Співати пісні, які любить дитина.
- Розповідати ті пісні, казки, вірші, які дитина ехолалить. Підтримувати ехолалії.
- Старатися говорити спокійно, тихо, з рівним темпом мовлення.
Впливати на тактильну сферу:
- Масажі, міцні обнімання, стискання всієї дитини або частин, якої потребує найбільше.
- Тактильні ігри.
- Малювання букв чи цифр на тілі, якщо це є спецінтересом дитини і відгадування їх.
- Прижимання подушками чи ковдрою. Якщо нічого немає, то можна, щоб дитину ззаду і спереду обійняли 2 людини і стиснули.
- Ігри з пластиліном, піском.
- Ігри з маленькими іграшками, предметами чи просто камінцями.
- Ігри з лизунами.
- Можна насипати наявну крупу, макарони, камінці у шкарпетки та гратися сенсорною іграшкою.
Вестибулярна сфера:
- Покачування та заколихування, які потребує дитина.
- Посадити на коліна та покачувати, з-за потреби співати улюблені пісні, підтримувати ехолалії.
- Якщо дитина старша, можна запропонувати перевалюватися з ноги на ногу вправо/вліво і покачувати себе так.
- Крутитися навколо своєї осі.
- Крутити та почувати головою.
Пропріоцеативна сфера:
- Рухатися, присідати, стрибати, якщо є необхідність.
- Стоячи на ногах трусити тілом, можна окремо трусти ногами та руками.
- Збивати предмети, бутилку наче грати у боулінг.
- Якщо дитина рухається, ходить зі сторони в сторону не перешкоджати.
- Показувати рухи, щоб дитина повторила їх, якщо їй цікаво.
- Кидати маленькі камінці чи предмети в наявну посудину.
Зорова сфера:
- Дивитися на таймер, як ідуть цифри.
- Пазли, книги, картки домена, якщо є.
- Якщо дитина махає руками або предметами перед очима не забороняти.
- Якщо дитину втомлює велика кількість людей, то повернути до стіни або відгородити, зробивши халабуду за допомогою одягу, простині, полотенця чи інших речей.
Нюхова сфера:
- Якщо наявна чутливість, то взяти ефірні олії, щоб дитина не відчувала неприємні запахи.
- Якщо дитина нюхає підмишки і ховається під руку для самозаспокоєння не перешкоджати цьому.
Смакова сфера:
- Старатися кормити хоча би по наближеному до режиму графіку.
- Стабільно давати пити.
- Давати тверді продукти, щоб дитина жувала, якщо її це заспокоює.
- Дати дозволений предмет, тканину, щоб дитина могла смоктати, лизати чи гризти.
- Якщо є потреба у поясненні ситуації для дитини, то можна намалювати на листку чітко поетапно та зрозуміло, що відбувається.
- Попереджати максимально доступно лише те, що потрібно робити.
- Старатися батькам зберігати спокій та також робити для себе розвантажувальні вправи, медитації.
Тримайтеся за вашу мету – ПЕРЕМОГТИ!
У нас є УКРАЇНА І НАШІ ДІТИ!