З урахуванням надзвичайної ситуації, яка склалася у зв’язку з військовою агресією проти України, а також в рамках реалізації права на автономію адміністрація закладу може запропонувати різні підходи щодо організації та обліку реалізації освітнього процесу, у тому числі здійсненого з використанням дистанційних технологій, коли вчитель знаходиться поза межами закладу освіти. Слід враховувати, що в умовах воєнних дій можливі відключення комунікацій, які дозволяють виконання дистанційної роботи: електроенергії та мережі Інтернет, що може призводити до неможливості виконання вчителем дистанційної роботи. Тому навчання може проводитися в асинхронному режимі та синхронному, за наявності інформаційно-комунікаційного зв’язку.
Наприклад, для здійснення обміну навчальними матеріалами можуть застосовуватися будь-які пристрої та інструменти, зокрема мобільний телефон, за допомогою якого можна організувати спільноту в соціальних мережах, мобільних додатках, Google Клас, МійКлас. У яких можна надсилати матеріали зокрема відео-уроки або гіперпосилання на них.
Виконання навчальних планів та програм можливе шляхом ущільнення навчального матеріалу за дистанційною формою навчання через мережу Інтернет.
Міністерство освіти і науки України пропонує онлайн-платформи та телепроекти, які допоможуть продовжити освітній процес.
Для дистанційного навчання здобувачі освіти та вчителі можуть використовувати національну електронну платформу «Всеукраїнська школа онлайн» https://lms.e-school.net.ua/ , на якій розміщено уроки з усіх шкільних предметів для учнів 5-11 класів, та вона є постійно доступною. Тому діти з України, які тимчасово евакуйовані, можуть користуватися нею і продовжувати навчання відповідно до українських освітніх програм. ВШО також містить функціонал кабінета вчителя https://youtu.be/9zLsh2oK48Q , який дає можливість створювати віртуальні класи та індивідуально відстежувати процес навчання. Окрім того, для школярів функціонує мобільний додаток ВШО, що містить все необхідне наповнення навчальних курсів та предметів. Всеукраїнська школа онлайн доступна вже в 120 країнах світу, тому діти, які тимчасово виїхали з України, також можуть навчатися.
Всеукраїнська школа онлайн доступна на Київстар ТБ. Тепер учні 1-11 класів, зокрема й ті, що наразі перебувають за кордоном, мають безоплатний онлайн доступ до навчальних матеріалів на платформі Київстар ТБ. Як отримати доступ до уроків?
- Встановіть застосунок Київстар ТБ та виберіть розділ Освіта.
- Або увійдіть на платформу https://tv.kyivstar.ua/ua/education
Також для тих, хто займатиметься дистанційно, вимушено тимчасово переїхав в інший регіон країни або за кордон, МОН спільно з компанією Google Україна запускає цифрову платформу – Всеукраїнський онлайн розклад https://mon.gov.ua/ua/vseukrayinskij-rozklad.
Із 14.03.2022 стартував освітній проєкт «Навчання без меж» – спільний проєкт Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури та інформаційної політики, українських телеканалів ПЛЮСПЛЮС, «Піксель» та «Суспільне», а також платформ онлайн-телебачення MEGOGO, Київстар ТБ, 1+1 video та sweet.tv. Проєкт передбачає трансляцію відеоуроків для школярів 5-11 класів, які залишаються у регіонах, де є проблема недостатньо якісного зв’язку та доступу до інтернету.
Учні 5-9 класів під час війни можуть безкоштовно навчатися на платформі Modern school. Щоб пройти реєстрацію, переходьте за посиланням https://modern-school.online/education-free-form
Для учнів, вчителів та батьків пропонуємо матеріали, які можна використовувати для підготовки до іспитів, ЗНО, проведення асинхронних дистанційних занять та самостійного повторення та опанування складних тем учнями. На сайті розміщено матеріали, які допоможуть учням випускних класів систематизувати вивчене, а учням 5 – 10 класів опанувати програмові теми з української мови та літератури.
Учням та вчителям буде зручно працювати на платформі МійКлас https://miyklas.com.ua/ , який під час війни працює безкоштовно. На сайті є пояснення до кожної теми з української мови та інших предметів, доступні тести для перевірки та самоперевірки, пояснення до кожного питання тесту. Зібрано електронні версії підручників https://miyklas.com.ua/info/elektronni-pidruchniki
Освіторія створила поради «Як навчати під час війни: чекліст учителя на дистанційці» https://osvitoria.media/experience/yak-navchaty-pid-chas-vijny-cheklist-uchytelya-na-dystantsijtsi/ та «Як отримувати освіту під час війни: путівник для батьків та вчителів» https://osvitoria.media/opinions/yak-uchnyam-otrymuvaty-osvitu-pid-chas-vijny-putivnyk-dlya-batkiv-ta-vchyteliv/
Рекомендації щодо форм оцінювання досягнень учнів та виставлення оцінок
Якщо інформаційно-комунікаційні технології учасників освітнього процесу дозволяють провести дистанційне оцінювання запланованих письмових робіт, усних завдань, контрольних робіт, то вчитель може здійснювати оцінювання результатів навчання здобувачів освіти та фіксувати у зручний для нього спосіб, а у подальшому потрібно буде перенести оцінки до відповідних сторінок та колонок класного журналу. Контрольні, самостійні роботи учні можуть виконувати у синхронному та асинхронному режимах, із визначеними часовими межами.
Якщо технічні можливості не дозволяють провести оцінювання навчальних досягнень учнів дистанційно, рекомендовано відтермінувати його проведення до завершення воєнних дій, які несуть загрозу життю та здоров’ю учасників навчального процесу.
Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарних планів є індивідуальною справою вчителя, і вчитель може змінювати запланований ним порядок вивчення тем та виконання певних видів роботи. Тому види роботи, які з причин, що не залежать від учасників навчального процесу, не можуть бути проведені або оцінені, рекомендуємо відстрочити виконання до завершення воєнних дій.
За рішенням закладу освіти рекомендуємо семестрові оцінки виставляти на підставі поточних оцінок, які були виставлені до 24 лютого та інших оцінок, зароблених після відновлення навчального процесу. Річні оцінки виставляти на підставі оцінок за І семестр та ІІ семестр з урахуванням відновлення навчального процесу.