Державна служба якості освіти підготувала роз’яснення, як керівнику скласти річний план роботи школи.
Про це йдеться на сайті ДСЯО.
З чого розпочати роботу над річним планом
Кожен заклад самостійно обирає спосіб створення річного плану. Та оскільки річний план – це комплексний документ, а його реалізація стосується всіх учасників освітнього процесу, до розроблення варто долучити вчителів, учнів та їхніх батьків.
Спершу робоча група має проаналізувати виконання попереднього річного плану. Треба визначити, що із запланованого вдалося виконати, а що – ні, які незаплановані завдання з’являлися. Так, робоча група зможе ліпше спланувати наступний рік. Також під час річного планування важливо враховувати результати самооцінювання закладу, щоби вдосконалити окремі напрями роботи.
Аналізуючи минулорічний план, варто визначити, що завадило виконати його на 100%. Наприклад, брак фахівців, які можуть виконати ті чи інші завдання, брак часу чи некоректне формулювання самих завдань, брак фінансування. Такий аналіз дасть змогу робочій групі зрозуміти причини невиконання тих чи інших частин плану, а також запобігти цьому в майбутньому.
Визначення цілей
Важлива частина річного плану – визначення цілей на навчальний рік та узгодження їх зі стратегічними цілями школи. Наприклад, якщо відповідні цілі окреслено в стратегії розвитку на поточний навчальний рік, ці завдання можна дублювати в річному плані. Операційні цілі визначають, як заклад буде досягати напрямів стратегічного розвитку та які кроки треба для цього зробити.
Структура річного плану
Кожен заклад має право на власний розсуд визначати структуру річного плану. Втім, є усталені практики, на які заклад може орієнтуватися.
Наприклад, структура річного плану може відтворювати структуру стратегії розвитку закладу. Такий підхід спростить підготовку плану та допоможе деталізувати поставлені в стратегії цілі та завдання. Так, ми деталізуємо поставлені цілі та виконання завдань, що потрібні, щоби досягнути очікуваного результату.
Другим варіантом структури плану можуть бути напрями внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти. У такому випадку в річному плані треба врахувати всі аспекти освітньої діяльності, представлені в етапах самооцінювання, яке школа має проводити щороку.
Наприклад, структура річного плану може мати такі блоки:
- освітнє середовище закладу освіти;
- система оцінювання здобувачів освіти;
- педагогічна діяльність працівників закладу освіти;
- управлінські процеси закладу освіти.
Важливо, щоб у будь-якому з варіантів структури річного плану документ містив:
- строки виконання;
- інформацію про відповідальних за реалізацію кожного завдання;
- форму узагальнення за результатами виконання (наказ, розклад, аналітична записка, навчальний план тощо);
- відмітки про виконання.
Затвердження та комунікація річного плану
Педагогічна рада схвалює річний план на засіданні. Після затвердження річний план має стати корисним і практичним робочим документом, а не формальною частиною документообігу. Його треба оприлюднити й пояснити всім учасникам освітнього процесу цілі та завдання, що мають бути виконані протягом року, моніторити, переглядати, доопрацьовувати.