Прийом «Зигзаг» використовується тоді, коли потрібно за короткий час засвоїти та систематизувати великий обсяг інформації. Основний принцип прийому – взаємонавчання: учні у парах або в невеликих групах досліджують одну й ту ж проблему. І у процесі генеруються нові ідеї. Ці ідеї та думки обговорюються у форматі дискусії, тож остаточне рішення базується на компромісі або на аргументованій думці когось із членів групи.
Переваги використання прийому «Зигзаг»:
- Дозволяє швидко засвоїти великий обсяг інформації.
- Робота проходить в інтерактивному форматі: не учитель дає готові відповіді, а учні шукають шляхи розв’язання проблеми.
- Формування в учнів здатності систематизувати інформацію, виділяти головне з тексту.
- Розвиває вміння дітей працювати в команді.
- До навчання залучаються всі учні.
- Цей прийом можна легко інтегрувати з іншими прийомами.
Алгоритм роботи
Попередньо підготуйте текст із теми, яку потрібно повторити (наприклад, теоретичний матеріал) та розбийте його на смислові уривки. Кількість уривків має збігатися з кількістю учнів у групах.
Клас об’єднується в робочі групи (при цьому у кожній має бути однакова кількість учасників). Кожна група отримує аркуш із текстом (у всіх він однаковий). Причому кожен учасник у команді отримує по одному уривку з тексту. Для зручності уривки можна пронумерувати або ж позначити різними кольорами.
Індивідуальна робота. Кожен учень працює зі своєю частиною тексту – опрацьовує інформацію, аналізує, складає опорний конспект. Важливо правильно виділити ключові моменти: для цього потрібно скласти кластер, таблицю, схему, інфографіку тощо.
Наступний етап – групова робота. Тепер складаються експертні групи: в одній команді збираються всі ті, хто отримав уривок №1, в іншій – ті, хто отримав уривок №2 тощо. Починається етап обговорення. Учні обмінюються думками та вирішують, як презентуватимуть свою частину тексту.
Додатковим завданням для експертних груп може бути складання запитань за своїм уривком – та ви дізнаєтеся, як діти зрозуміли та засвоїли матеріал. Після цього діти повертаються у свої робочі групи, де кожен учасник по черзі презентує свою частину тексту. Що це буде? Короткий виклад, кластер чи таблиця – вже вирішено на стадії роботи в експертній групі. Таким чином, кожен учень отримує інформацію по всьому тексту.
Схема прийому:
Цей прийом застосовується і на текстах меншого обсягу. У цьому випадку текст вивчається всіма учнями. Принцип поділу на групи – проблемні питання до обраного тексту, їхня кількість має збігатися з кількістю учасників групи. В експертні групи збираються фахівці з одного питання: для більш детального вивчення, обміну думками, підготовки докладної відповіді, обговорення форми його представлення (інфографіка, mind map тощо). Після повернення до робочих груп експерти послідовно представляють варіанти відповідей.
Покрокова інструкція з поясненнями допоможе краще зрозуміти суть прийому «Зигзаг».
- Об’єднання класу у групи по 5-6 осіб.
- У кожній групі призначте лідера. Не варто завжди обирати найуспішнішого, адже інші теж повинні мати можливість проявити себе.
- Розділіть урок на сегменти. Наприклад, ваше завдання – ознайомити учнів із біографією письменника. Таким чином, ви ділите її на приблизно такі сегменти:
• дитячі роки, навчання в гімназії/ліцеї;
• сімейне життя;
• літературні успіхи, публікації, відгуки критиків;
• вплив історичного періоду на творчість;
• внесок у світову літературу. - Дайте завдання кожному учневі чи учениці вивчити один сегмент. Ви маєте переконатися, що діти мають для цього достатньо інформації.
- Виділіть час на прочитання кожного сегмента двічі.
- Сформуйте тимчасові «експертні групи». Вони формуються вже після засвоєння матеріалу. Кожен повинен ознайомити інших учасників команди з уривком з тексту.
- Поверніть учнів у початкові групи. На цьому етапі вони мають обмінятися новою інформацією. Будучи «експертами» лише в одному сегменті тексту, вони немовби збирають груповий пазл, щоби глибше вивчити тему.
- Попросіть учнів ставити одне одному запитання. Пам’ятайте, запитання на цьому етапі вкрай важливі – саме тоді навчання стає активним процесом. Учні проявляють цікавість, ліквідують прогалини у своїх знаннях.
- Переходьте від групи до групи, спостерігайте за процесом. Якщо у когось виникають проблеми, допоможіть. Також ви можете доручити лідеру групи стежити за порядком.
- Проведіть тестування або вікторину. Важливо пам’ятати: навчальний процес повинен приносити задоволення, а ігри та вікторини допоможуть у цьому.
Отже, використовуючи прийом «Зигзаг», за один урок можна засвоїти досить великий пласт інформації. Такий процес взаємонавчання більш наближений до реального життя, ніж традиційне навчання: найчастіше ми приймаємо рішення у процесі спілкування в невеликих групах. Ці рішення приймаються як на основі компромісу, так і на основі вибору аргументованої думки, яку запропонував хтось із групи.