Міністерство освіти і науки пропонує до громадського обговорення проєкт Базового компонента дошкільної освіти. В документі описані цінності та принципи дошкільної освіти, вимоги до організації освітнього процесу та компетентності, якими оволодіє дитина до початку навчання у школі. Зауваження та пропозиції до проєкту можна направляти до 26 листопада 2020 року.
Базовий компонент дошкільної освіти визначає цінності, на яких має ґрунтуватись освітній процес в дитячих садках, зокрема:
- визнання самоцінності дошкільного дитинства, його потенціалу та особливої ролі в розвитку особистості;
- щасливе проживання дитиною дошкільного дитинства як передумова її повноцінного розвитку та подальшої самореалізації у житті;
- повага до дитини, особливостей її розвитку та індивідуального досвіду;
- зміцнення фізичного, психічного та соціального здоров’я дитини;
- цінування життя і благополуччя як вміння цінувати, дорожити, плекати, підтримувати та створювати безпечні умови для себе та інших, створення умов безпечного середовища у природному, предметному та соціальному оточенні;
- розвиток творчих задатків, здібностей, талантів дітей;
- збереження традицій національного досвіду сімейного та суспільного виховання для збагачення культурного потенціалу взаємодії між поколіннями.
У документі також сформульовано роль вихователя як фасилітатора – фахівця, який передусім стимулює процес розвитку людини, створює для цього атмосферу психологічної підтримки, середовище інтелектуального й емоційного благополуччя. Відповідно до цієї ідеї і має відбуватись професійне навчання педагогів.
Відповідно до проєкту Базового компонента дошкільна освіта має сприяти формуванню у дітей компетентностей, необхідних для життя та подальшого навчання. Серед них є ігрова, рухова і здоров’язбережувальна, предметно-практична та технологічна, сенсорно-пізнавальна, логіко-математична та дослідницька, природничо-екологічна з життєвими навичками сталого розвитку, особистісна, соціально-громадянська, комунікативно-мовленнєва, літературно-художня, мистецька (художньо-продуктивна, музична, театралізована) компетентності.
Компетентності – це результат дошкільної освіти, який формується під час специфічно дитячих видів діяльності в дитсадку. Відповідно до оновленого Базового компонента дошкільної освіти навчальна, ігрова та інші види діяльності відбуваються за такими обов’язковими освітніми лініями:
- Особистість дитини,
- Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі,
- Дитина в природному довкіллі,
- Гра дитини,
- Дитина в соціумі,
- Мовлення дитини,
- Дитина у світі мистецтва,
- Особистість дитини.
Усі зазначені освітні лінії пов’язані з освітніми галузями, затвердженими Державним стандартом початкової освіти. Базовий компонент дошкільної освіти забезпечує наступність між дошкільною та початковою освітою завдяки узгодженості, спільним для дошкільної та початкової освіти принципам, підходам й цінностям.
Нагадаємо, що 200 дитсадків вперше візьмуть участь у дослідженні якості освіти за методикою ECERS.