Як варто і не варто писати есе для ЗНО

Кожного року тисячі школярів, не тільки українських, пишуть вступні випробування до омріяних навчальних закладів. Обов’язковою частиною тесту є написання есе, тобто власної думки з певної теми. Есе діти пишуть не лише з української мови, але і з англійської – більше за те, саме ця навичка знадобиться під час вступу до зарубіжних вишів (вміння доводити власну думку, як бачимо, потрібне не лише нашому УЦОЯО).

Усього тест ЗНО триває 180 хв, тобто 3 години, із них – 57 завдань – це тести та встановлення відповідностей. Ціла година зазвичай відводиться на написання власного висловлення, причому на переписування чернетки в бланк піде хвилин 15-20.

В межах цієї статті я вживатиму слова «твір», «есе» та «власне висловлення» як синоніми. Тому не хвилюйтеся, всі ці слова – про одне і те ж.

Будь-який твір має бути більше ста слів. Це приблизно 1 сторінка зошита в лінійку. Достатній об’єм – 1,5-2 сторінки звичайного зошита. Кожна робота має бути розбита на абзаци відповідно до того, яка думка розкривається у них. Ідеальна кількість абзаців – 5, але може бути і 4. У задовільній формі стурктура складається з тези, аргументів і висновків.

Твір оцінюється в 20 балів, це – п’ята частина успіху усього тестування. В українській мові зміст оцінюється у 12 балів, інші 8 – це орфографія, тобто правильно написані слова і вирази.

Не варто хвилюватися, чи сподобається ваша робота екзаменатору – вони оцінюють логіку і аргументи, а не ваш стиль життя. До того ж, роботу перевіряють двічі різні представники освіти.

Усього існує 6 критеріїв успішної роботи. За кожен із них ви можете отримати від 0 до 2 балів. Тобто навіть якщо у вас буде один погано доведений аргумент, все одно ви отримаєте за нього бал. А от дві негрубі помилки сумують і оцінюють як грубу.

До негрубих зараховують такі помилки:

  • у написанні великої літери в складних власних назвах;
  • у випадках написання разом і окремо префіксів у прислівниках, утворених від іменників з прийменниками;
  • у випадках нерозрізнення не/ні (не хто інший / ніхто інший …);
  • у випадках, коли замість одного розділового знака поставлений інший;
  • у пропуску одного з розділових знаків або в порушенні їхньої послідовності.

Отакі справи. Страшно? Спробуймо разом зі мною подолати це неприємне почуття. Рушаймо до країни слів і смислів. З досвіду викладання школярам скажу: проблема багатьох не в тому, що вони забувають навести приклад чи вжити фразеологізм, а в тому, що у них несформована ерудиція, внаслідок чого власна думка стає набором сумних кліше і штампів.

Щоб виправити цю помилку, я вирішила показати, як варто мислити і що писати у одній з реальних тем минулих років. Для прикладу візьмемо тему «Як добро має перемагати в нашому недоброму світі?».

Відштовхуватись будемо від жорстких вимог – структури і обсягу. Приготували подвійний аркуш в лінійку і поїхали! 

I. Теза
Теза – це ваше переконання. Вона має бути чіткою, простою (не перевантажуйте твердження складними зворотами) та такою, що потребує аргументів до розкриття.

ХИБНО: Я вважаю, добро має перемагати у нашому недоброму світі.
ЦІЛКОМ МОЖЛИВО: У сучасному світі все гостріше обговорюється проблема збереження миру та добра.

Аби попрактикуватися у написанні тез, зробіть наступне: спочатку усно висловте вашу думку другові, а вже потім, після обговорення, напишіть одне речення. Ось вам теми для жвавих (тільки не бийте один одного) бесід:

Твердження 1. Чи потрібно дозволити людям носити зброю при собі?
Твердження 2. Чи варто практикувати у суспільстві смертну кару?

II. Аргументи
До кожного аргумента має йти приклад, причому до аргумента 1 має бути літературний/мистецький приклад, а до іншого – історичний/життєвий. Головна проблема тут така: учні хвилюються і записують непереконливі приклади (або і цілком хибні).
Не знаєте автора «Енеїди»? Напишіть «письменник». Забули жанр «Кайдашевої сім’ї» – сміливо вживайте слово «текст», «оригінал», «твір». Однак якщо сумніваєтеся у авторі, краще наведіть взагалі інший приклад, бо за сплутування автора чи назви знімають бал.

ПАМ’ЯТАЙТЕ!
1. Більше двох прикладів не принесуть вам додаткових балів.
2. Окрім персонажів літературних творів, можна за приклади брати героїв кінофільмів, сучасних мультиків чи навіть ігор.
3. Аргумент СПРАВДІ має пояснювати вашу думку, причому ви маєте переконати нею, а не просто згадати у творі.
4. Фраза «Прикладом можна вважати» не додає бал, проте і не віднімає. Вживайте її обережно.
5. Ініціали псевдонімів не скорочують. «Леся Українка» – треба писати повністю, бо вона собі таке ім’я придумала, а от І. Левицький – можна, він із цим ім’ям народився. Також ініціали не можна переносити на інший рядок!
6. Піклуйтеся про почерк.

У нашому випадку про добро аргументами можуть бути персонажі із літератури, які жертвували своїм щастям заради блага цілої спільноти, наприклад, Мавка із твору Лесі Українки «Лісова пісня». Із суспільних діячів варто говорити про Анджеліну Джолі, яка всиновила дітей, позбавлених батьківського піклування, чи благодійників, які вклали сотні тисяч на розвиток української культури (підприємці Терещенки).

Для того, аби і вам потренуватися у підборі життєвих ситуацій, пропоную декілька цитат, а ви самі поміркуйте, як би могла називатися тема есе, до якого ви будете вживати такий приклад.

1. «Що розум людини може осягнути і в що він може повірити, те він здатний досягти», – Наполеон Хілл.
2. «Прагніть не до успіху, а до цінностей, які він дає», – Альберт Айнштайн.
3. «За свою кар’єру я пропустив понад 9 000 кидків, програв майже 300 ігор. 26 раз мені довіряли зробити фінальний переможний кидок, і я промахувався. Я зазнавав поразок знову, і знову, і знову. І саме тому я домігся успіху», – Майкл Джордан.
4. «Найскладніше почати діяти, все інше залежить тільки від наполегливості», – Амелія Ергарт.

III. Висновки.
Здається, це найлегше – бери собі та й переписуй тезу. Висновки – це не просто «что и требовалось доказать», це ваше справжнє переконання, із яким вам особисто ще жити.
Тому:
1. Приклад з літератури не має дублювати приклад із суспільного життя.
2. Приклад із суспільного життя наводьте у разі, коли цей факт є відомим багатьом людям (перемоги у війні, прихід до влади відомих людей, поразки тощо).
3. Ви можете видумати нібито вашого знайомого друга, із яким трапилося щось, що допоможе вам переконати екзаменатора.

IV. Павза
Після написання чернетки есе, будь ласка, подивіться у віконечко, на сусіда чи вглиб себе. Ви вже молодець! Поміркуйте про відпустку чи нове вбрання, одним словом, відволічіться. Це потрібно, аби під час повторного читання не пропустити недоречні приклади або русизми. 

Універсальна порада: у самому тесті ЗНО вже містяться певні слова з інших питань, які ви можете легко використати в есе. А якщо хочете заздалегідь потренувати «мовну чуйку», то ось вам низка питань:

Вірна чи правильна відповідь?
Футбольні болільники чи футбольні болільщики? Ваш варіант?
Домашній адрес чи домашня адреса?
Проживати за адресою чи мешкати за адресою?
Перебувати в Україні чи перебувати на Україні?
Згідно наказу чи згідно з наказом?
Ставлення до навчання чи відношення до навчання?
Відношення в колективі, взаємини в колективі чи стосунки в колективі? 
Особиста переписка чи особисте листування? 

Нарешті! Ви написали есе. Подивіться на годинник: має залишитися близько 20 хвилин на переписування начисто. Ви вже зробили все, що змогли. Не вносьте корективи на цьому етапі, не змінюйте аргументи і тим паче вашу точку зору. Це ризиковано і викличе стрес. А стресу вам в житті і так вистачає.

Сподіваюся, я написала своє есе вдало і зрозуміло для вас. Буду рада почути ваші відгуки і коментарі. І пам’ятайте: немає дурних тем, є непереконливі аргументи!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *