Ігри, уроки й кооперативне навчання – як викладати українську для учнів із національних меншин

Ми вчимося, коли граємося, рухаємося, спілкуємося і взаємодіємо. Практичні поради, ігри, приклади уроків і кооперативного навчання зібрала “Нова українська школа” під час Літньої Академії для вчителів української мови та літератури з Чернівецької та Закарпатської областей від проєкту “Навчаємось разом”.

Читайте також “Цікаво, емоційно, мотиваційно. Як викладати українську як другу мову”

КООПЕРАТИВНЕ НАВЧАННЯ

В. о. директора відділу навчальних програм середньої школи Міністерства освіти Альберти (Канада), авторка навчальних програм і посібників Мелоді Костюк, презентувала основи кооперативного навчання.

Воно складається зі співпраці впродовж навчання, максимальне використання групової та парної роботи в класі. Це підхід, за якого учень перебуває в центрі уваги, підтримує спілкування на уроці.

Для того, щоби малі групи та пари успішно функціонували, мають бути такі елементи кооперативного навчання:

  1. Позитивна взаємозалежність означає, що всі залежать одне від одного й розуміють, що спільна робота приносить користь усім.
  2. Поділ праці серед учнів групи.
  3. Взаємодія віч-на-віч між учнями.
  4. Розподіл між учнями конкретних ролей та обов’язків.
  5. Індивідуальна відповідальність за виконання власних обов’язків.
  6. Групове виконання завдань настільки ж важливе для організації класу, як і вікторини та інші стратегії визначення поступу.

.

Більше дивіться тут

ВПРАВА “НАВЧАЛЬНІ ВИКЛИКИ З РЕАЛЬНОГО ЖИТТЯ”

З’ясовування, чому в слові пріоритет ми після першої літери “р” пишемо “і”, а після другої – “и”, може стати чудовим пошуковим кейсом для вивчення правопису слів іншомовного походження. Тобто, не просто “вивчити правило”, а пояснити його в мовленні.

Чому “черв’як” пишемо з апострофом, а “мертвяк” – без? Цікавим може бути завдання на знаходження п’яти помилок у рекламі чи меню кафе (треба зробити фото цих помилок і пояснити правильні варіанти).

Прикладів може бути багато, головне – щоби вони були цікавими учням.

МОВНИЙ УРОК ПРО ЕКОЛОГІЮ

Можна починати говорити про екологію, наводячи прості приклади, обговорюючи природу рідного краю.

У багатьох містах є природничі музеї, деякі школи теж мають свої невеличкі куточки дикої природи. Можна організувати квест-похід до такого музею, попередньо давши “мапу скарбів”, які учні мають знайти в музеї. Так в ігровій формі учні повторять лексику, яку вони вивчали в класі (назви диких тварин), а також дізнаються щось нове про рідний край та його природу.

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК / ДОСЛІДЖЕННЯ “ЧОМУ ЛЮДИ ВЧАТЬ УКРАЇНСЬКУ?”

Інструкція для учнівства:

  1. Знайди відповідь на запитання: “Чи в усіх людей однакова причина, чому вони вчать українську, чи причини різні?”. Для цього використай різні ресурси: опитай однокласників, учителів, батьків, пошукай інформацію в інтернеті тощо.
  2. Поміркуй, у якому вигляді ти хочеш подати свої результати: розповідь із діаграмами, есей (твір-роздум), комікс.
  3. Обери, як ти опублікуєш результати свого дослідження (на сайті школи, на стінах класу, під час розповіді на уроці тощо). Презентуй свою роботу.

.

Більше дивіться тут

ІГРИ ТА АКТИВНОСТІ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ НОВИХ СЛІВ

Вправи на ідентифікацію (читання):

⦁ Порахувати, скільки разів “літачок” згадано в тексті

⦁ Знайти 4 слова, пов’язаних із “польотами” в тексті

⦁ Знайти 5 дієслів у тексті

⦁ Знайти 8 прикметників вищого ступеня порівняння

Вправи на ідентифікацію (аудіювання):

⦁ Записати всі назви продуктів харчування, які ви почуєте

⦁ Піднести руку, коли почуєте назву продуктів харчування

⦁ Записати слова нижче в правильному порядку (як вони були вказані в прослуханому тексті)

⦁ Відмітити плюсом, якщо почуєте слово зі списку

⦁ Прослухати текст і записати назви продуктів харчування у відповідну колонку

Вправи на вибір. Наприклад, викресліть зайве слово:

  • багаття, вогонь, небо;
  • краса, врода, іній;
  • дитина, мама, маля.

Робота в групах. Виберіть:

  • три прикметники, щоб описати себе;
  • три прикметники, щоб описати друга / подругу;
  • Поясніть свій вибір.

Словоблискавка

Це швидка вправа, коли вчитель вибирає літеру, демонструє її на екрані й дає учням дві хвилини, щоби придумати та вимовити якомога більше слів, які починаються з цієї літери.

Збільшувальне скло

Учитель демонструє на екрані речення або окремі слова, які написані неправильно. Завдання учнів – знайти й виправити помилки.

Чотири кути

  • На чотирьох аркушах паперу пишемо, до прикладу, частини мови: іменник, прикметник, числівник, дієслово.
  • Ці слова розкладаємо в чотири кути класу.
  • Далі вчитель пише слова, щоби діти розбирали їх і відносили до відповідної частини мови.
  • Або діти самостійно пишуть приклади й відносять їх, чи змагаються командами.

Павутинка

Дитина каже слово (це може бути комплімент чи добре слово), отримує нитку. Потім – інша. У старших класах завдання можна ускладнювати – з родами іменників і прикметників. Потім можна складати речення з “павутинок”.

Крокодил

  • Потрібно підготувати аркуші паперу зі словами або картки з малюнками та покласти їх написами донизу.
  • Дитина бере свою картку й показує іншим мімікою та жестами це слово, а діти мають відгадати, що там намальовано чи написано.
  • Зі старшими дітьми можна ускладнити завдання: писати іменники, а учень має прикметниками чи дієсловами, залежно від теми уроку, описати той іменник (наприклад, дівчина: гарна, мала…).

Карета

Правила гри:

  1. Потрібно 9 учасників, які сидять (розміщення карети): 4 колеса – праве переднє, праве заднє, ліве переднє й ліве заднє; 1 кучер; 2 коня – сивий та гнідий; Король; Королева.
  2. На аркушах паперу потрібно написати назви ролей. Тоді – розставити стільчики: перший ряд – коні, потім – кучер, передні колеса, король із королевою, задні колеса). Діти сідають, де хочуть, перевертають аркуш і бачать свою роль.
  3. Коли вчитель розказує казку, необхідно уважно слухати кожному учаснику, адже коли називатимуть її / його роль, вона / він має встати й СІСТИ НА КРІСЛО.
  4. Коли звучить слово “карета”, встають усі.
  5. Якщо вчитель скаже “колеса”, то встають усі колеса, “коні” – два коня.
  6. Учасники, які помиляться (не встануть, коли потрібно, або, навпаки, встануть, коли не потрібно), віддають фант (напклад, м’ячик).
  7. Ті, хто сіпаються, коли його не називають, теж віддають фант.

Казка:

В одному далекому королівстві жили Король та Королева. Зібралися вони якось у гості до Вербова. Запрягли карету одним сивим та одним гнідим конем. Кучер перевірив, чи впорядковані колеса: кучер змастив два лівих колеса й тільки після цього змастив праві колеса.

У цей час Король та Королева готувалися до подорожі.

Королева сіла до карети перша, а за нею й Король. Кучер вдарив коней і колеса швидко покотилися. Першим заскрипіло ліве заднє колесо. Карета продовжувала свій шлях, аж поки праве переднє колесо не зламалося. Кучер зупинив коней. А Король і Королева, щоби не сумувати, пішли в гай за квітами. Кучеру довелося трохи потрудитися біля правого переднього колеса. Але кучер добре знав свою роботу, тому ремонт переднього лівого був зайвий. Коні в цей час пасли зелену травичку на видному місці недалеко від кучера, який займався колесами.

Раптом набігли хмари й почав падати дощ. Король і Королева сіли до карети. Королева потрапила до карети перша, а за нею її улюблений песик.

На галявині кучер ще раз перевірив усі колеса і прив’язав гнідого коня. А сивий кінь кудись щез. Кучер розгубився й був засмучений. Це помітила Королева. Але тут на сивому коні прискакав мокрющий Король. Він сів до карети, а кучер прив’язав сивого коня. Карета рушила.

Дорогою кучер був задоволений тим, що нічого з каретою не сталося. Особливо він був задоволений правим заднім колесом.

Повернувшись до замку Королева сказала: “Король! Мій любий Король! Мій милий Король! Мій коханий Король! Єдиний Король! Я дякую тобі за проведений день!”

.

Більше дивіться тут

.

Більше дивіться тут

Ольга Головіна, “Нова українська школа”

Джерело

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *