Міністерством освіти і науки надані рекомендації про деякі питання організації виховного процесу в школах в 2020/21 навчальному році.Відповідний лист надісланий на адреси регіональних департаментів освіти і науки, а також закладів післядипломної педагогічної освіти. (Переглянути)
Рекомендації розкривають питання формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок, профілактики булінгу, кримінальних правопорушень, вживання наркотичних і психотропних речовин та запобігання торгівлі людьми.
Зокрема, у Міносвіти зазначають, що Закон України «Про освіту» визначає право здобувачів освіти на захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою.
Водночас до Міністерства продовжують надходити звернення від учасників освітнього процесу щодо порушень прав дитини, зокрема щодо випадків булінгу.
З метою профілактики булінгу (цькування) МОН рекомендує школам впроваджувати в освітній процес гурток «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації» та факультатив «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе».
Також школам рекомендовано розвивати медіацію однолітків та створювати служби порозуміння, проводити освітню роботу з батьками та законними представниками дітей з питань профілактики насильства, булінгу, формування ненасильницької моделі поведінки та вирішення конфліктів мирним шляхом.
«Поруч із булінгом (цькуванням) великою проблемою в Україні є домашнє насильство. У 2019 році на телефонну лінію “102” для реагування поліції надійшло понад 115 тисяч дзвінків із заявами про домашнє насильство», – зазначають в освітньому відомстві.
З метою забезпечення комплексного інтегрованого підходу до протидії домашньому насильству у Міністерстві освіти радять користуватись Методичними рекомендаціями щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами.
Актуальною в 2020/21 навчальному році залишається профілактична робота щодо протидії торгівлі людьми.
Особлива роль тут належить предметам соціально-гуманітарного циклу: історії, географії, правознавству, суспільствознавству, літературі (українській та зарубіжній), філософії, соціології, політології тощо.
«Головні завдання навчально-виховних заходів із зазначених негативних явищ – підвищити загальний рівень правової свідомості дітей та молоді, рівень обізнаності з проблем порушення прав людини, навчити моделям безпечної поведінки, виховати повагу до прав та основних свобод людини, толерантне ставлення до потерпілих від насильства», – зазначають у відомстві.
Також у Міністерстві освіти акцентують увагу педагогів на тому, що належне місце в організації виховного процесу закладу освіти має бути надано роботі із запобігання вживання дітьми та учнівською молоддю наркотичних і психотропних речовин.
«Особливу тривогу викликає те, що порушується стаття 54 Закону України «Про освіту» в частині недостатньої діяльності педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів освіти щодо запобігання вживанню здобувачами освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів та тютюнових виробів», – зазначають у МОН.
Зважаючи на це, школам рекомендовано впроваджувати профілактичні стратегії формування життєвих навичок, формувати у молоді вміння протистояти ризикам, здійснювати комплекс профілактичних заходів, підвищувати психолого-педагогічну компетентність батьків, впроваджувати в програми підготовки та перепідготовки педагогічних працівників сучасні методики профілактичної роботи з подолання негативних проявів серед дітей, створювати методики раннього виявлення дітей, які належать до груп ризику тощо.
Ще одним етапом виховної роботи шкіл має стати профілактика кримінальних правопорушень.
У цьому напрямі школам рекомендовано проаналізувати стан справ та посилити індивідуальну корекційну роботу з дітьми, які вже скоювали кримінальні правопорушення, та дітьми, які мають ознаки агресивної поведінки; провести інформаційно-просвітницьку роботу з батьками дітей, схильних до протиправної поведінки; налагодити міжвідомчу взаємодію з підрозділами ювенальної превенції Національної поліції України, службами у справах дітей, соціальними службами для сім’ї, дітей та молоді тощо.
Зміст рекомендацій Міністерства освіти і науки має бути доведений до відома керівників органів управління освітою різних рівнів, керівників шкіл та педагогічних працівників.