Вже з наступного навчального року в пілотних класах п’ятикласники працюватимуть за новими, «нушівськими» програмами. А у 2022 році вони стануть реальністю для всіх випускників початкової школи. На що ж орієнтуватися батькам дітей відповідного віку, на що налаштовувати синів і доньок, доки на карантині тата й мами так сильно залучені до їхнього навчання, розповідає портал «Освіторія».
5-6-й клас – час на адаптацію. Як пояснив заступник директора з питань Нової української школи команди підтримки реформ Роман Шиян, базова освіта поділена на два цикли (як було й з початковою):
– адаптаційний – 5-6-й класи;
– базове предметне навчання – 7-9-й класи.
Тож в учнів буде час на розкачку, на звикання до доросліших умов навчання, різних кабінетів та педагогів – порівняно з початковою школою.
Базовий навчальний план визначає загальний обсяг навчального навантаження учнів та дає уявлення про зміст і структуру освіти у 5-9-х класах. Наприклад, кількість годин математичної освітньої галузі збільшили: замість 4 годин на тиждень, у 5-6-му класі рекомендовано щоденні заняття, а в 7-9-му класі годин ще в півтора раза більше. Тож «запускати» математику не годиться, зараз їй приділяється багато уваги.
Природнича галузь на другому циклі матиме трохи більше часу, ніж раніше. Мовно-літературна передбачає фактично два заняття з цього напрямку щодня. Адже це і українська мова та література, і зарубіжна література, й іноземна мова.
Найменше часу відведено на технології, мистецтво, соціальну і здоров’язбережувальну освітню галузь. Інформатика у 7-9-х класах передбачає вдвічі більше годин, ніж для 5-6-х. Планується 3-4 години фізкультури на тиждень у 5-6-х класах, а у 7-9-х – 4-5 годин.
Батькам варто бути готовими до того, що в розкладі дітей з’являться інтегровані уроки. МОН передбачає кілька варіантів, як можна вчинити з мовно-літературною галуззю:
- Залишити окремо українську мову, літературу, зарубіжну літературу.
- Зробити все це єдиним інтегрованим предметом.
- Виокремити мову, а літератури об’єднати.
- А можна ще й з художньою культурою інтегрувати.
Вирішуватиме школа. Варіативний типовий навчальний план затвердить МОН, але школи можуть складати свої, оскільки мають академічну автономію. Вчительські колективи можуть обирати з авторських програм, які з’являться невдовзі. Це буде відкритий процес – усі варіанти мають бути враховані і запропоновані всім школам.
До 1 травня 2020 року всі зацікавлені особи зможуть взяти участь в онлайн обговоренні доопрацьованого проєкту стандарту та стратегії його впровадження. Після цього, Держстандарт обговорить Колегія МОН, а в червні 2020 року планується розгляд документа на засіданні уряду.