Навчання в закладах освіти сьогодні проходить в особливих умовах – війна, технологічні зміни, нестабільність суспільних процесів. Ці виклики змушують нас переосмислювати поняття безпечного освітнього середовища. Але ми розуміємо, що створення безпечного освітнього простору в закладі освіти, забезпечення соціально-педагогічного супроводу дітей вразливих категорій та захист їх прав– запорука забезпечення психологічного комфорту всіх учасників освітнього процесу.
Традиційно в рамках серпневих зустрічей ЦПРПП (консультант Гоберлас Н.) 28.08.2025 для заступників керівників закладів загальної середньої освіти та вихователів-методистів закладів дошкільної освіти проведено професійну онлайн-студія «Забезпечення соціально-педагогічного супроводу та захист прав дітей в умовах сучасних викликів».
На зустріч запрошено начальника відділу Служби освітньої безпеки управління патрульної поліції Анну Павлову, старшого інспектора з особливих доручень відділу зв’язків з громадськістю управління патрульної поліції в Миколаївській області Олександра Федорова та директора ІРЦ №2 Пріщак Людмилу Олександрівну.
Під час заходу було висловлено слова подяки за співпрацю та взаємодію за підсумками 2024-2025 н.р. закладам Г№№7, 25, 29, 32 за проведені заходи на рівні міста; командам закладів освіти, які ділилися досвідом роботи на Майданчику майстерності педагогів «Зростаємо професійно разом!» (Г№№ Г№№24, 29, 39, 43, 54, 64; Л№№34, 38 ім В.Д. Чайки, 42, 55, ім. О. Ольжича).
На зустрічі говорили про основні напрямки соціально-педагогічного супроводу дітей у 2025 році, який спрямований на створення умов для їхнього психологічного та соціального розвитку, забезпечення емоційного благополуччя та допомогу в адаптації до різних життєвих ситуацій; співпрацю з установами, що опікуються проблемами захисту прав дітей, з громадськими організаціями. У цьому напрямку ЦПРПП та заклади освіти міста у минулому навчальному році активно співпрацювали зі службами у справах дітей, центром соціальних служб, поліцією; з ГО: «Підтримка психічного здоров’я. Миколаїв», «ПРОДЖЕКТ ХОУП», «РАЛ-ИА», «Проєктна Майстерня добра», взаємодію з якими продовжимо і в подальшому.
Серед основних напрямків виділили психологічний супровід в умовах воєнного стану, надання психологічної підтримки дітям, та всім учасникам освітнього процесу, які зазнали травматичного досвіду, допомога в подоланні стресу та адаптації до нових умов життя, розвиток соціальних навичок, робота з дітьми з сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах, внутрішньо переміщеними особами, дітьми, які постраждали від домашнього насильства, потерпіли від військових дій, профілактика та подолання негативних явищ тощо.
У цьому році, зокрема, особлива увага приділятиметься психологічній підтримці дітей, які постраждали від військових дій, а також дітям з особливими освітніми потребами.
Стабілізація емоційного стану дітей та учасників освітнього процесу під час війни – це необхідний компонент щоденної взаємодії в сім’ї та в освітньому середовищі, що допомагає сформувати внутрішнє відчуття безпеки та довіри, яке є основою розвитку та навчання в умовах невизначеності, в умовах викликів сьогодення. Загалом, соціально-психологічний супровід у 2025 році – це тривалий процес, що вимагає командної роботи та постійного вдосконалення, він має бути спрямований на комплексний підхід до підтримки дітей, враховуючи їхні індивідуальні потреби та особливості, а також складні умови, в яких вони перебувають. Важлива взаємна підтримка, обмін досвідом та застосування практик для збереження власного ментального здоров’я педагога та його внутрішніх ресурсів.
Дякуємо всім учасникам за участь, активність. Ми разом! З початком нового навчального року! Бережіть себе та близьких! Тримаймося!
Консультант ЦПРПП Н. Гоберлас