Актуальна для керівників та вихователів-методистів тема у період травня, червня – складання плану роботи закладу дошкільної освіти на рік.
Саме цьому питанню присвячений курс підвищення кваліфікації педагогів від Асоціації працівників дошкільної освіти
Коли я формувала програми ПК за різними темами й вони усі такі собі об’ємні (Моніторинг якості освіти, Професійне зростання педагогів, Програма розвитку, ВСЗЯО, Педагогічна рада), то вважала, що тема про План роботи ЗДО буде для мене найлегшою! Так, проводячи кожну тему, я розуміла, що вони максимально складні й багатовимірні! Але, вже під час підготовки до курсу “План роботи ЗДО: розробляємо сміливо, бо знаємо Закон України “Про дошкільну освіту”” я зрозуміла, що була дуже
зухвалою, вважаючи, що для мене ця тема буде легшою!
І я знову й знову переосмислювала процеси тактичного планування діяльності закладу дошкільної освіти!
Опановували та опрацьовували деякі чинники грамотного розроблення плану роботи :
-
дотримання основних принципів побудови плану, де актуальність, конструктивність, збалансованість та науковість є пріоритетними;
-
формування структури плану (розділи, блоки, додатки), в якій представлена діяльність закладу за різними напрямами та відображається у логічному зв’язку заходи, спрямовані на підвищення кості освіти;
-
доцільний вибір видів, форм та тематики методичної роботи для якісної реалізації визначених річних завдань, підвищення рівня професійної компетентності педагогів та досягненню позитивних результатів в організації освітнього процесу й освітніх досягнень вихованців.
Доводили, що запропоновані розділи й блоки плану засвідчують їх взаємозв’язок з компонентами ВСЗЯО. Й не варто намагатися будувати план роботи, дублюючи назви та вимоги компонентів, адже система управління дошкільним закладом багатовимірна, процеси взаємозалежні, й тому процеси одного компоненту ВСЗЯО ми можемо відстежувати через заплановані заходи у різних розділах та блоках плану роботи.
!!! Пам’ятаємо: компоненти ВСЗЯО визначають критерії, за якими оцінюватимуть результати роботи закладу освіти, а план роботи дає відповідь на запитання «Що ми робимо, щоб досягти успіху, або як ми досягаємо того, щоб відповідати вимогам?»
Зосереджувалися з колегами на додатках, які добираються та є складниками Плану роботи закладу. Документообіг у ЗДО сьогодні настільки великий, що складно уявити, як керівник встигає все тримати у полі зору та документально фіксувати. Наприклад, створення безпечного, здорового та інклюзивного середовища, яке активізує процеси розвитку, виховання, навчання дітей. Для виконання цих повноважень законодавчо закріплені управлінські та педагогічні дії. Якщо певним чином не формувати план чи циклограму цих дій, то складно побачити цілісний, послідовний процес та помісячно розподілити таку діяльність.
Саме поступове розроблення технологічних карт (циклограм, планів), їх коригування упродовж 3-4 років дозволить удосконалити систему організації діяльності та її оцінювання.
Визначали, що найпершим розділом плану, який заповнюється є методична діяльність. Маємо свідомо ставитися до того, що внутрішня методична робота якнайбільше впливає на професійний розвиток педагогів, адже являє собою сукупність цілеспрямованих заходів, що проводяться колективом закладу на вирішення найскладніших та актуальних завдань, з метою опановування методами та прийомами в організації освітнього процесу з дітьми, їх творчого застосування, пошуку нових, найбільш раціональних і ефективних форм і технологій партнерської підтримки батьків. Й саме така робота дозволяє кожному педагогу бачити свої сильні та слабкі сторони, а вихователю-методисту – здійснювати індивідуальний супровід професійного зростання педагогів.
Розбиралися як у плані ми висвітлюємо внутрішню модель оцінювання якості освіти та освітньої діяльності. Й ця тема є багатогранною, яка потребує знань й умінь системного аналізу діяльності закладу, цілеспрямованого процесу планування та відповідних дій щодо визначення результатів освітніх та управлінських процесів тощо.
Звісно складання плану роботи нелегкий процес. Наскільки б змістовними не були б методичні рекомендації, які завжди очікують педагоги від МОН, без опрацювання наукових та методичних джерел про управління закладом освіти, опанування усіх управлінських функцій, неодноразового самостійного (я не виключаю колегіальність прийняття рішень щодо річних завдань й перспектив участі колективу у їх реалізації) розроблення плану й аналізу його реалізації, важко скористатися порадами.
Варто пам’ятати! Не структура Плану роботи, хоча й вона має особливу роль, а зміст (взаємозв’язки й взаємозалежності), вкладений в розділи Плану роботи – є показником управлінського професіоналізму.
Іноді труднощі та обставини заселяють твій мозок думками “Припини шукати взаємозв’язок, нащо тобі ці управлінські закони, якщо іншим байдуже, навіщо творчість та зростання педагогів, якщо усі на межі… “, у ці хвилини я згадую дітей, які бігають по майданчику, грають в ігри, їх голоси дзвенять… Й зразу попередні думки ховаються!
Вдячна колегам, які попри обставин чують голоси дітей!