Освітній омбудсмен Сергій Горбачов опублікував на своєму сайті пропозиції щодо розв’язання проблем організації освітнього процесу під час війни.
Так, є пропозиції для чотирьох категорій:
- органів влади;
- органів управління освітою;
- закладів освіти;
- батьків.
“Освіта в умовах воєнного стану потребує чітких, швидких та вчасних рішень, доступних роз’яснень, розробки нових нормативно-правових і законодавчих актів, внесення змін у наявні.
Не менш важлива чесна, вчасна й зрозуміла комунікація з учасниками освітнього процесу, виокремлення проблем та пропонування рішень для їх розв’язання. На підставі результатів опитувань учасників освітнього процесу, звернень до освітнього омбудсмена, моніторингу ЗМІ, ми виокремили ті проблеми, які потребують рішень на рівні органів центральної влади, органів місцевого самоврядування та органів управління освітою, закладів освіти”, – йдеться у повідомленні.
Публікуємо пропозиції, що стосуються державної політики щодо організації освітнього процесу в новому навчальному році:
- Продовжити реформу Нової української школи та розробити необхідні документи, рекомендації, курси для педагогів, аби реалізувати НУШ в 5 класах закладів загальної середньої освіти. Цей процес вже розпочато, але поки що є лише курс “НУШ: базова середня освіта”, розроблений Освіторією.
Тоді як 1705 осіб (21,1%) опитаних вчителів та керівників закладів освіти зазначили про потребу продовження реформи та відсутність необхідних матеріалів.
- Розробити стратегію компенсації освітніх втрат здобувачів освіти на рівні держави, окремої громади, закладу освіти та класу. Оскільки батьки, педагоги, здобувачі освіти зазначали про освітні втрати під час карантину (понад 100 звернень до освітнього омбудсмена про погану якість дистанційного навчання).
- Розробити орієнтовні механізми одночасного функціонування різних форм здобуття освіти в одному класі, паралелі класів, закладі освіти, громаді. Адже наразі незрозуміла процедура організації освітнього процесу, оплати праці та інші питання щодо організації навчання в різних формах (офлайн і онлайн), про це повідомляли керівники, працівники закладів освіти та батьки;
- Дозволити використання електронного журналу у 5–11 класах. Нині така можливість є лише у 1–4 класах – внести відповідні зміни до законодавства. Ця проблема була ще у березні цього року, педагогів змушували повертатися в зони бойових дій та на окуповані території для заповнення класних журналів. У частині закладів освіти педагоги спалили класні журнали та іншу документацію з персональними даними учнів та батьків, аби вона не дісталася ворогу. У частини переміщених учнів відсутні дані про вивчені предмети та оцінки. Освітній омбудсмен надіслав лист 26.06.2022 до МОН з ініціативою запровадження класних журналів, який поки залишився без відповіді.
- Розробити алгоритм евакуації закладу освіти. Про таку потребу наполегливо повідомляли директори закладів освіти, які перебувають на окупованій території;
- Розробити рекомендації щодо оцифрування документів закладів освіти та формування електронного архіву. Про таку потребу заявили директори закладів освіти, які перебувають на окупованій території;
- Розробити рекомендації щодо доступу та захисту інформації у закладах освіти, організаційні заходи із недопущення небажаного доступу до освітніх реєстрів і баз даних. Про таку потребу заявили директори закладів освіти, які перебували або перебувають на окупованій території;
- Розробити алгоритми дій керівників закладів освіти та педагогічних працівників у разі руйнування та пошкодження закладу освіти (про таку потребу заявили директори закладів освіти, що були зруйновані);
- Розробити зрозумілий та прозорий механізм розподілу та використання залишків освітньої субвенції в умовах воєнного стану на рівні області, міста, громади з можливістю контролю громадськості за процесами та діями.
Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак повідомив, що 17 серпня на засіданні комітету народні депутати домовилися з Міністерством фінансів України розблокувати постанову Кабінету Міністрів України № 590 від 09.06.2021 .Це – щоби мати можливість місцевим громадам закупити шкільні автобуси.
Про непрозорість та можливу певну корупційну складову у розподілі освітньої субвенції давно йдеться, ця проблема загострилася під час війни, є певне нерозуміння серед педагогічних працівників, яких примушують до написання заяв своїм коштом, через начебто брак коштів освітньої субвенції. Водночас на рахунках частини областей та місцевих громад накопичуються значні суми.
Про зменшення заробітної плати заявили 3991 (49,4%) педагогічних працівників, які взяли участь в опитуванні, а освітній омбудсмен отримав 320 звернень про цю проблему від педагогічних працівників.
- Зараховувати на дистанційну форму навчання дітей з тимчасово окупованих територій за спрощеною процедурою, зокрема – видати наказ або внести зміни до законодавства щодо доступу на дистанційну форму навчання здобувачів освіти, які перебувають за кордоном та на тимчасово окупованих територіях, без довідки про стан здоров’я та наявності щеплень.
- Запровадити електронний реєстр вакцинації громадян та змінити процедуру відновлення довідок про щеплення. Велика кількість внутрішньо переміщених осіб та біженців повідомили про проблеми з відновленням довідки про щеплення та проблеми із зарахуванням дітей до закладів освіти через втрату довідок про щеплення.
Наразі процедура відновлення даних про вакцинацію передбачає звернення лише до лікаря, із яким укладена декларація, або з відповідальним представником медичного закладу, де працює лікар. Тобто якщо зв’язок з медичним закладом втрачено, відновити щеплення неможливо.
- Продовжити дебюрократизацію освітнього процесу. Про збільшення кількості документів, які повинен мати заклад освіти, та необхідність їх зменшення заявили 2349 (29%) педагогічних працівників, які взяли участь в опитуванні;
- Розробити та впровадити єдиний національний реєстр(и) здобувачів освіти, що дозволить розробити процедуру контролю за здобуттям освіти дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах на території України та за її межами, зокрема через воєнні дії.
Про збільшення кількості дітей, які не здобувають освіту з незрозумілих причин, заявили батьки та педагоги, контроль за здобуттям освіти з боку соціальних органів ускладнений через масове переселення всередині країни та за кордон, воєнні дії та окупацію;
- Зняти обмеження для роботи психолога з дітьми у закладі освіти – внести зміни до законодавства. Наразі робота психолога з учнем можлива лише за згоди батьків (26% батьків заявили про складний емоційний стан та психологічні проблеми їхніх дітей, а 18,5% опитаних батьків повідомили, що в дитини немає бажання вчитися);
- Внести зміни до наказу МОН №1205 від 06.12.2010 щодо кількості ставок психолога у закладі освіти: нині одна ставка психолога виділяється на школу, де є понад 300 учнів і немає значення, скільки у школі учнів: 300 чи 1300. Однак одна ставка психолога робить неможливим ефективну роботу психолога у цей важкий час. Потрібно, щоби кількість ставок визначалася пропорційно кількості учнів. Наприклад, одна ставка на кожні 300-500 учнів.
Більше пропозицій можна переглянути за посиланням.
Нагадаємо, освітній омбудсмен Сергій Горбачов каже, що наразі немає чіткої вимоги, що вчителі мають проводити уроки в укриттях.
МОН представило 4 моделі навчання в залежності, де перебувають учні.
Слава Україні!
Героям слава!
Переможемо!