Де і як працюватиме вчитель майбутнього: освітні тренди для педагогів

osvitanova.com.ua

Що робитиме вчитель майбутнього? Про які освітні тренди педагогам треба знати вже зараз? І чому штучний інтелект — точно не конкурент освітянам? Відповіді на всі ці питання дає дипломована профорієнтаторка та експертка ГС «Освіторія» Ірина Плешакова.

Що потрібно запозичити українським освітянам із Середньовіччя

У майбутньому людство конкуруватиме зі штучним інтелектом. Вчителі — не виняток. Дистанційне навчання дало чітке розуміння: не обов’язково ходити до школи, щоб навчатися. Проте саме очне навчання сприятиме соціалізації та спілкуванню. А найбільшим викликом для освіти майбутнього стане мотивування дітей навчатись охоче й плідно.

Освітня професія вельми консервативна, і кардинальних змін найближчими роками у цій сфері не очікується. Вчителі є і залишаться незамінними. Трансформується сама модель вчителювання: педагог майбутнього — той, хто навчає вчитися та мотивує дітей. Вчитель може бути вузькоспеціалізованим, але навчатиме дітей базових компетенцій. Для цього він має бути й сам глибоко усвідомленим та проактивним, мислити критично, випереджати час і на вищому рівні володіти емоційними компетенціями.

На Заході найбільший попит мають факультети, які викладають широкий спектр дисциплін — математика, філософія, логіка, креслення, малювання, медіація, мистецтво комунікацій. Факультет, який дає більше дисциплін, більш популярний серед абітурієнтів. На жаль, українські виші досі вузькоспеціалізовані. Але і їм доведеться підлаштовуватись під нове покоління підлітків, які навідріз відмовлятимуться по 5–10 років вивчати одну й ту саму дисципліну, та намагаються шукати себе одразу в кількох сферах. До слова, ця тенденція нагадує освітні реалії Середньовіччя: тоді студенти вивчали паралельно граматику, діалектику, риторику, астрономію та музику. Виходить, нам треба «повернутись у Середньовіччя», щоб дати можливість підлітку на першому курсі вивчати багато всього, але потроху.

Освіту захоплять IT-технології та ще 4 супертренди

1. Сфера IT відкриває для освіти нові можливості

В освіті дедалі частіше будуть використовуватися інструменти навчання із застосуванням ІТ: онлайн-курси, симулятори, тренажери, ігрові онлайн-світи. Це відкриває нові можливості: учні не просто засвоюють необхідні знання, а й розвивають уміння працювати з інформацією, — стверджують експерти Profatlas. — Також діти вчитимуться входити у продуктивний стан свідомості, що дасть можливість краще концентруватися і вирішувати складні творчі та аналітичні завдання. Наприклад, стан потоку, коли людина повністю включена у творчий процес і не відчуває тривоги щодо можливого успіху або провалу.

2. На освіту чекає індивідуалізація

Що далі, то більше освіта ставатиме індивідуальною. Зникне потреба підлаштовуватися під загальний розклад та побажання групи — процес навчання легко буде адаптувати до запитів конкретного учня та його індивідуальних особливостей. Можна обрати формат навчання та його темп, сконцентруватися на дуже вузькій темі або, навпаки, пройти незвичну міждисциплінарну програму. Наприклад, Массачусетський технологічний інститут пропонує своїм студентам пройти курс «Їжа та влада в XX столітті — на стику соціології, політики та антропології», а в Берклі студенти можуть вивчити основи філософії на прикладах із мультсеріалу «Сімпсони».

3. Роль дистанційних шкіл та університетів закріпиться

Відстань теж більше не відіграє жодної ролі — курси багатьох престижних вишів уже зараз можна прослухати онлайн з будь-якої точки світу. У майбутньому дистанційні школи та університети стануть рівноправною альтернативою традиційній очній освіті, а «електронні наставники» займатимуться навчальним процесом і допомагатимуть студентам освоювати програму. Усе частіше використовуватимуть ігрові форми навчання, оскільки гра дає змогу ефективніше досліджувати обраний предмет.

4. Реальні проєкти та стартапи витіснять попит на багаторічне вивчення теорії

Учні та студенти майбутнього більше не зможуть дозволити собі п’ять років вивчати теоретичні дисципліни, а потім ще якийсь час освоювати професію коштом роботодавця. Тож освіта ставатиме предметнішою та практико-орієнтованою. А це означає, що акцент зміщується з теорії на реальні проєкти тих, хто навчається, у тому числі їхні стартапи. Окрім цього, розвиваються форми, в яких студент може одночасно навчатися та працювати.

5. Long Life Learning: навчаємося упродовж життя

І нарешті, освіта перестає бути етапом на початку самостійного життя, а стає безперервним процесом упродовж усього життя. Поняття «професія» застаріває — йому на зміну приходить гнучкий набір навичок і компетенцій, необхідний для вирішення певних завдань. Цей набір можна доповнити новими вміннями та «перезібрати» з них іншу професію.

ТОП-12 можливостей для освітян у майбутньому

  • Створення освітніх траєкторій
  • Супровід учня з освітньою траєкторією
  • Розробка онлайн-курсів
  • Розробка і супровід освітніх онлайн-платформ
  • Організація проєктної роботи
  • Розробка ігропрактичних інструментів і методик
  • Проведення ігрових освітніх заходів
  • Розробка віртуальних світів для навчання
  • Розвиток метакомпетенцій: командна робота, системне мислення, ощадливе виробництво
  • Розвиток когнітивних здібностей: пам’ять, швидкість читання, концентрація
  • Навчання продуктивних станів свідомості
  • Розробка програм навчання та перенавчання дорослих

Від тренера з майнд-фітнесу до ментора стартапів: яка освітня професія майбутнього — ваша?

1. Розробник інструментів навчання станів свідомості

Цей фахівець створює програми та устаткування (наприклад, пристрої біологічного зворотного зв’язку) для навчання користувачів продуктивних станів свідомості (висока концентрація, розслаблення, підвищені творчі здібності тощо). Наприклад, компанія Wild Divine продає пристрої та програми з навчання користувачів концентрації, релаксації та усвідомленості. Існують і прилади біологічного зворотного зв’язку, розроблені спеціально для усвідомлених сновидінь.

2. Ігропедагог та ігромайстер

Створює освітні програми на основі ігрових методик, виступає ігровим персонажем. У школах замінить традиційного вчителя. В Україні існують розвинені традиції ігропедагогіки у школах, і проникнення ігор у школи сьогодні переважно обмежене нормативно-правовою базою.

Ігромайстер розробляє та організовує навчальні ігри (ділові, історичні, фантастичні), а також супроводжує ігри з використанням симуляторів. Освітній потенціал ігор досліджували в розвинених країнах із початку 2000-х: ще у 2001 році MIT та Microsoft запустили спільний проєкт Games-to-Teach. А останнім часом гейміфікація (застосування ігрових механік у неігрових процесах) стала помітним трендом. У 2013 році на освітньому порталі Coursera з’явився курс «Комп’ютерні ігри та навчання», а Нью-Йоркський університет навіть пропонує магістерську програму для ігромайстрів.

3. Розробник освітніх траєкторій

Створює «маршрут» навчання нових фахівців із курсів, що пропонують освітні заклади, у тому числі доступних онлайн, а також тренажерів, симуляторів, стажувань тощо. На їхній основі розробляє освітній трек з урахуванням психотипу, здібностей і цілей окремої людини.

4. Тренер із майнд-фітнесу

Розробляє програми розвитку індивідуальних когнітивних навичок: пам’ять, концентрація уваги, швидкість читання, усне рахування за допомогою спеціальних програм і пристроїв з урахуванням особливостей психотипу і завдань користувача. Такі програми існують вже зараз. Наприклад, Mind Fitness Training Institute у Вірджинії пропонує всім охочим семиденний інтенсив з розвитку когнітивних навичок, а компанія Lumosity розробила понад 40 онлайн-ігор для розвитку когнітивних навичок.

5. Екопроповідник

Розробляє та веде освітні й просвітницькі програми для дітей і дорослих про спосіб життя, пов’язаний зі зниженням навантаження на довкілля: відмова від надмірного споживання, сортування сміття, екологічна свідомість. Створює програми для підприємств, щоб ті впроваджували більш екологічні практики виробництва.

6. Організатор проєктного навчання

Формує та організовує освітні програми, центром яких є підготовка та реалізація проєктів із реального сектора економіки або соціальної сфери, а вивчення теоретичного матеріалу є необхідною підтримуючою діяльністю.

7. Тьютор

Педагог, який супроводжує індивідуальний розвиток учня у рамках дисциплін, які формують освітню програму, опрацьовує індивідуальні завдання, рекомендує траєкторію кар’єрного розвитку.

8. Модератор

Організовує групове обговорення проблеми або колективної творчої роботи для засвоєння учнями нового матеріалу через практичну діяльність. Набір навичок, потрібних у соціології, психології та маркетингу, стає актуальним і у сфері освіти.

Наприклад, американська компанія Corporate Education Group, що спеціалізується на консалтингу і корпоративних тренінгах, у 2014 році опублікувала вакансію «Модератор віртуальних курсів». А компанія ATIM розробила серію навчальних курсів для менторів та модераторів, у тому числі курс з онлайн-модерації.

9. Ментор стартапів

Має досвід реалізації власних стартап-проєктів та супроводжує команди нових стартапів. Навчає їх на прикладі власних проєктів ведення підприємницької діяльності. На Заході ця професія вже існує, а в Україні лише набуває популярності. Проте вже зараз у бізнес-інкубаторах і акселераторах існують менторські програми. Послуги незалежних фахівців також мають попит.

10. Координатор освітньої онлайн-платформи

Працює в освітньому закладі або в незалежному освітньому проєкті та володіє компетенціями в онлайн-педагогіці, супроводжує підготовку онлайн-курсів з конкретних дисциплін, організовує й просуває курси або типові освітні траєкторії, модерує спілкування викладачів і студентів у рамках курсів або платформ, висуває вимоги до доопрацювання функціонування платформи. У деяких вишах з’явилися підрозділи, що відповідають за згадані функції.

Освітні професії, що будуть у топі до 2029 року

Якщо вам цікаво ознайомитись із розгорнутим класифікатором освітніх професій, які будуть у топі наступне десятиліття, помічним буде американський ресурс ONETONLINE. Перевага цього класифікатора в тому, що він постійно оновлюється. Отож, які освітні професії матимуть велику кількість вакансій та цінуватимуться особливо високо, а зайнятість викладачів цих спеціальностей зросте більш ніж на 5% протягом 2019–2029 років?

Середня школа

Вчителі спеціальної освіти: навчають академічних, соціальних та життєвих навичок учнів середніх шкіл з особливими освітніми потребами.

Кар’єрні консультанти

Тьютор, ментор: педагог, який супроводжує індивідуальний розвиток учнів у рамках дисциплін, які формують освітню програму, опрацьовує індивідуальні завдання, рекомендує траєкторію кар’єрного розвитку.

Старша школа

Викладачі мистецтв, акторської майстерності та музики: викладають акторську майстерність, музику та мистецтво, включаючи образотворче та прикладне мистецтво, таке як живопис та скульптура, або дизайн та ремесла.

Викладачі права

Self-Enrichment Teachers: вчителі, які підбирають індивідуальні програми із саморозвитку, самозбагачення і відпочинку (це не стосується академічної освіти).

Вища освіта

Курси для викладачів: викладають курси, що стосуються освіти —  консультування, створення навчальних програм, наставництво, коучінг. Ця професійна залученість охоплює викладачів, які займаються викладанням як основною роботою, і тих, хто поєднує викладання та науково-дослідну діяльність.

Викладачі психології: викладають курси психології (дитяча, клінічна психологія і психологія розвитку) та психологічне консультування. Включає як викладачів, які в основному займаються викладанням, так і тих, хто поєднує викладання та дослідження.

Викладачі інженерних наук: викладають курси, що стосуються застосування фізичних законів та принципів інженерії для розробки машин, матеріалів, приладів, процесів та послуг. Включає викладачів таких предметів, як хімічна, цивільна, електрична, промислова, механічна, мінеральна та нафтова техніка. 

Викладачі іноземних мов та літератури: викладають мови та курси літератури іншими мовами, крім англійської. Включає викладачів американської мови жестів (ASL). 

Викладачі політології: викладають курси політології, міжнародних справ та міжнародних відносин.

Технікуми, коледжі

Викладачі бізнесу: викладають курси з ділового адміністрування та управління, такі як бухгалтерський облік, фінанси, людські ресурси, трудові та виробничі відносини, маркетинг та дослідження. 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *