Гіперактивна дитина постійно активна, імпульсивна, її рухи можуть бути хаотичними. Вона постійно совається на стільці, часто не доводить до кінця розпочату справу, забуває про доручення, нелюбить нудні й довгі завдання і не в змозі їх виконати. Їй важко бути послідовною і довго утримувати увагу на чомусь одному. Вона постійно перебиває співрозмовника, відповідає не дослухавши. Не здатна довго контролювати свою поведінку і підпорядковуватись правилам. Дитині необхідно тренувати навички керування своєю увагою і поведінкою. Саме в цьому найкраще можуть допомогти такі ігри:
- Попросіть малюка згадати, як кричить корова, жаба, собака. Або показати свою руку, ніс, коліно. Дитині старшого віку запропонуйте порахувати від 1 до 20, а потім від 20 до 1.
- Запропонуйте дитині уявити себе китом. Нехай вона зробить глибокий вдих і пірнає на глибину. Киту можна давати доручення плавати до різних материків або шукати щось на дні.
- Замри-відімри. Варіацій цієї гри безліч. Наприклад, по команді «День» дитина стрибає, грає, а по команді «Ніч» прикидається сплячою. Або нехай малюк уявить, що він мишка і бігає-грає, поки ви не скажете «Кішка йде!». Замість словесноï команди, можна давати звукову – плескати в долоні або дзвонити у дзвоник. З дітьми старшого віку пограйте в «Море хвилюється».
- «Шторм-штиль». Варіація попередньої гри. Не вимагає повного завмирання, але «Штиль» – це тихі, плавні рухи, шепіт, а «шторм» – це голосні, швидкі рухи.
- Попросіть дитину виконати складний рух, який вимагає зосередженості (провести пальцем по намальованому лабіринту, провезти машину за мотузочку між кеглями). За виконання обіцяйте приз, але потім не забудьте про нагороду.
- Попросіть дитину закрити очі (якщо вона погодиться, зав’яжіть очі хусткою) і сидіти нерухомо, чекаючи певного сигналу. Наприклад, коли втретє продзвенить дзвіночок. Або попросіть дитину щось зробити з закритими очима (скласти пірамідку, зібрати з підлоги кубики).
- Домовтеся з малюком, що як тiльки ви натиснете йому на ніс, він відразу «вимкнеться». Можна розширити цю ідею, намалювавши пульт управління (або використовуйте непотрібний пульт від телевізора). Натискаючи кнопку на пультi проговорюйте: «зменшую гучність (вимикаю звук, вмикаю уповільнення)». Нехай дитина виконує команди.
- Запропонуйте малюку уявити, що він тигр на полюванні. Він повинен довго нерухомо сидіти в засідці, а потім стрибати i когось ловити. Або разом з дитиною ловіть уявних метеликiв, до яких потрібно повільно і дуже тихо пiдкрадатися. Під яким-небудь ігровим приводом, сховайтеся разом пiд ковдрою і сидіть там тихо-тихо.
- Спробуйте вправу на чергування напруження і розслаблення. Наприклад, можна рухати завідомо непiдйомний диван, а поті падати і відпочивати.
- Запропонуйте гру: ви говорите слово, а дитина намагається вимовити це слово голосніше, ніж ви. А потім, навпаки, попросіть малюка говорити тихіше, ніж ви.
- Візьміть простирадло або тонке покривало і щільно сповийте «малюка». Вік дитини значення не має, але важливо, щоб їй ця гра подобалася. Можете взяти її на руки, покачати, заспівати пісеньку.
- Візьміть серветку (або листок дерева) і підкиньте вгору. Скажіть дитині, що поки серветка падає, потрібно якомога голосніше сміятися. Але як тільки впаде, слід відразу замовчати. Грайте разом з дитиною.
- Запропонуйте малюковi бiгати і стрибати, але при цьому постійно виконувати якийсь простий рух. Наприклад, тримати сполученими вказiвнi пальці.
- Зшийте мішечок величиною з долоню і насипте в нього 3-4 ложки піску або крупи. Запропонуйте дитині бігати, стрибати і бешкетувати, утримуючи цей мішечок на голові. Обіцяйте їй щось приємне (пригостити чимось, пограти або почитати), якщо мішечок не впаде, поки не продзвенить таймер (в залежності від віку, часовий проміжок 1-5 хвилин).
Весело і з користю проводьте час із дітьми!