Дитина з’являється на свiт маленькою істотою, яка потребує любові, уваги й доброти вiд дорослих. Ними, насамперед, є батьки. Саме від батьків діти пiзнають першi життєві істини, наслідують зразки поведінки, вчаться оцінювати рiзнi події, набувають життєвого досвіду в життєвому середовищі. Дуже важливо для батькiв приділити дитині увагу у спілкуванні, навчити дитину відчувати та сприймати навколишній світ, орієнтуватися в просторі, часi, цінувати та берегти все, що нас оточує.
Сенсорне виховання – це ознайомлення з ознаками та властивостями предметів, знайомство з величиною, фактурою, формою, кольором, відчуттям смаку, запаху, звуку, орієнтування в просторі. Тому завдання дорослих за Монтессорі, полягає не в тому, щоб навчати, а в тому, щоб допомагати «розуму дитини в її роботi над своїм розвитком», оскільки саме в ранньому вiцi вiн має величезну творчу енергію. Саме цiй енергії й необхiдно допомогти, але не звичайним, словесним навчанням, не прямим втручанням у процес переходу вiд неусвідомленого до усвідомленого. Для реалізації даного завдання має бути створено вiдповiдне стимулююче розвиваюче середовище, наповнене різними цікавими сенсорними іграми. Для того, щоб планомірно и систематично здійснювати сенсорне виховання дитини в родині, необхідно знати основні принципи побудови спілкування з ДІТЬМИ:
- Допитливі діти ростуть у допитливих батьків. Не пiддавайтеся ілюзії, що ви все про все вже знаєте. Відкривайте свiт разом з вашим малюком.
- Розмовляйте з дитиною – спочатку називаючи навколишні предмети, пiзнiше – дії, ознаки й властивості предметів, пояснюйте навколишній світ і формуйте закономірності, міркуйте вголос, обгрунтовуйте свої судження.
- Задавайте дитині якнайбiльше питань.
- Завжди уважно вислуховуйте міркування дитини й ніколи не iронiзуйте над ними. Поважайте її інтелектуальну працю.
- Вiдшукуйте й приносьте додому цiкавi речі, книги, історії. Діліться цим з дитиною. Нехай вона не все й не відразу зрозуміє: розвиваюче спiлкування – це завжди небагато спілкування «на вирiст».
- По можливості, багато подорожуйте з дитиною.
- Запрошуйте в будинок цікавих людей, при спілкуваннi з ними не вiдправляйте дитину пограти в сусідній кімнаті!
- Ходіть з дитиною в музеї.
- Проводьте спiльнi спостереження й досліди.
- Емоційно пiдтримуйте дослідницьку дiяльнiсть дитини. Заохочуйте її ініціативу й самостійність. Створюйте умови для реалізації її задумів.
- Зробіть свої захоплення предметом спілкування з дитиною.
Весело і з користю проводьте час із дітьми!