Взаємодія з батьками в інклюзивному освітньому просторі закладів дошкільної освіти

vseosvita.ua

Батьки – важливі учасники освітнього процесу. Тож комунікація з ними є обов’язковою складовою у роботі ЗДО. Якщо заклад інклюзивний, то є додаткові моменти в цій комунікації. Про користь інклюзії для особливих дітей дуже багато говорять. А які плюси перебування в інклюзивній групі є для нормотипових дітей? Які аргументи використовувати у бесідах з батьками? Як заспокоїти та розвіяти їхні страхи чи стурбованість?

У вебінарі психологиня, засновниця приватного інклюзивного садка Вікторія Міронова розгляне, які основні принципи взаємодії з батьками в інклюзивних групах та які проблеми можуть виникати, як їх подолати або не допустити.

Залучення батьків до навчального процесу як рівноправних партнерів – один з головних інклюзивних принципів в освітньому просторі.

Що значить працювати з батьками в рамках інклюзивного ЗДО?

  • Співпраця.
  • Включеність.
  • Участь.
  • Довіра.
  • Обмін знаннями, навичками та досвідом.
  • Партнерство.

Партнерство —  ідеальний тип відносин між батьками. Партнерство передбачає повну довіру, обмін знаннями, досвідом. Партнерство це стиль відносин який дозволяє визначати спільні цілі,  досягати їх з більшої ефективністю ніж якби кожен працював окремо.

Робота з батьками в інклюзії

Робота з батьками дітей з ООП.

2 категорії батьків:

  • ті, які прийняли ситуацію з “особливою” дитиною;
  • ті, які не визнають труднощів.

Працювати з батьками, які не визнають труднощів і які не помічають проблем зі своєю дитиною треба дуже делікатно. В таких ситуаціях потрібно донести до батьків інформацію, але дуже обережно і тактовно, адже чим раніше ми донесемо цю інформацію до батьків, тим раніше вони зможуть прийняти ситуацію та почати працювати з нею. Обов’язково потрібно намагатися доносити цю інформацію як факти, не підключаючи свої емоції. Якщо вихователям не вистачає сили розповісти про особливості дитини, то варто залучити психолога чи спеціаліста, які зможуть обережно про це заговорити. 
Встановлюючи контакт з батьками, потрібно зрозуміти чому вони часто не бачать проблеми в поведінці та розвитку дитини, чому вони не прислухаються до рекомендацій педагогів та бувають не готові отримати допомогу фахівців.

Універсальний спосіб встановлення позитивного контакту з батьками — розповісти про успіхи дитини.

Працюючи з дітьми з особливими потребами, педагогам необхідно розвивати спеціальні комунікативні навички для того, щоб налагодити взаємодію з такими батьками.

Робота з батьками нормотипових дітей.

Рівні залученості батьків в навчальний процес

1 рівень — інформованість;

2 рівень — участь в діяльності;

3 рівень — діалог і обмін думками;

4 рівень — участь в прийнятті рішень;

5 рівень — достатня відповідальність для дій.

Етап включення батьків та форма взаємодії з ними

  • підготовчий етап;
  • адаптаційний етап;
  • етап повного включення.

Причини у взаємодії педагогів з батьками та шляхи вирішення

Причина 1: молоді, недосвідчені, нестримані батьки.

Рішення:

  • підвищувати психологічно-педагогічну культуру;
  • роз’яснення та інформування;
  • індивідуальні бесіди;
  • демонстрація частини занять.

Причина 2: особистісні якості, установки, які заважають конструктивній взаємодії.

Рішення:

  • підвищення особистої мотивації;
  • терпіння і ввічливість;
  • самовдосконалення.

Причина 3: приховування інформації, незацікавленість батьків.

Рішення:

  • анкетування батьків;
  • завдання додому;
  • дні відкритих дверей, чаювання, круглі столи тощо.

Причина 4: повчальний тон педагога і постійні скарги на поведінку дитини.

Рішення:

  • починати діалог з позитивної інформації;
  • вести діалог таким чином, щоб батьки могли самі запропонувати шляхи вирішення ситуації, яка склалася.

Причина 5: уникнення спілкування, хибні домисли.

Рішення:

  • залучення батьків до виконання завдань;
  • індивідуальні довірливі бесіди;
  • сумісні заняття, неформальні заходи, чаювання.

Причина 6: нерозуміння звітів, відносно діяльності ДНЗ, уникнення цієї інформації.

Рішення:

  • нетрадиційні  форми зустрічей з батьками;
  • особиста мотивація педагогів;
  • створювати традиції в групі.

Страхи та тривоги батьків стосовно інклюзії

Страх невідомості.

Стратегія роботи: якісне інформування.

Ризики та збитки для їхньої дитини.

Стратегія роботи:

  • якісне інформування;
  • партнерська позиція ЗДО.

Ірраціональні страхи.

Стратегія роботи:

  • якісне інформування;
  • дбайлива підтримка;
  • зустріч з психологом.

Користь інклюзії для нормотипових дітей

Якості, навички та вміння, які дає інклюзія:

  • вміння знаходити сильні сторони;
  • турботливість та емпатія;
  • високі та якісні навички комунікації та креативність;
  • “безбар’єрне” мислення;
  • підвищення самооцінки та почуття значущості;
  • толерантність.

5 видів позитивних результатів впливу інклюзії на дітей без інвалідності:

  1. Зменшення страху відмінностей між людьми та одночасно більший спокій і розуміння дійсності.
  2. Зростання соціальної свідомості.
  3. Розвиток самосвідомості та самооцінки.
  4. Встановлення власних принципів.
  5. Щира турбота і дружба.

Для того, щоб дізнатись більше про взаємодію з батьками в інклюзивному освітньому просторі закладів дошкільної освіти переходьте за посиланням та дивіться весь вебінар Вікторії Міронової — https://vseosvita.ua/webinar/vzaemodia-z-batkami-u-inkluzivnomu-osvitnomu-prostori-zakladiv-doskilnoi-osviti-562.html

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *