З досвіду роботи Форносової Б.М.,
учителя історії
Миколаївського класичного ліцею.
Сучасні технології та телекомунікації дозволяють змінити організацію освітнього процесу, повністю занурити здобувачів освіти в інформаційне освітнє середовище, підвищити якість освіти, мотивувати процеси сприйняття інформації, отримання знань, формування компетенцій.
Як оптимізувати освітній процес та зробити його ще більш цікавим та креативним? Допоможуть мобільні додатки. Ось тільки декілька з них.
LearningApps; сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи («Хто ці особи?», історія України, 11кл, тема «Дисиденти»)
Mentimeter, онлайн ресурс для створення інтерактивних презентацій, опитувань, голосування в режимі реального часу, що дозволяє отримувати миттєвий зворотній зв`язок з аудиторією. На етапі мотивації, актуалізації та рефлексії.
Ресурс Таймлайн – (часова шкала, вісь часу) – візуальне відображення послідовності подій – створити візуальний конспект, за яким потім легко повторювати; впорядкувати великий масив даних, проаналізувати, побачити зв’язки; вчити дати.
Інфографіка, інфоплакат — це, переважно, зображення, яке не має містити багато пояснювальних текстів, більше-візуальні джерела. Ресурс Саnvа – який дозволяє створювати графіку, та інший візуальний контент для навчання. Справжнім відкриттям став універсальний, мультизадачний сервіс Genially. Сервіс призначений для створення яскравих інтерактивних плакатів, презентацій, постерів та інших цифрових матеріалів. Для роботи з сервісом не обов`язково мати навички програмування чи дизайну, для цього використовуються шаблони, анімації, візуальні ефекти. Інтерактивні презентації дозволяють зробити історію більш наочною: для створення інтерактивного контенту можна завантажувати медіафайли із Google Maps, Infogram, YouTube, Twitter, освітніх платформ «Всеосвіта», «На урок». Найбільше часу потребують пошук інформації, виокремлення найбільш значущої, змістовної, та вибір формату її подачі. Genially дозволяє організувати проєктну діяльність учнів, що важливо для формування навичок спільної роботи. Готовий ресурс може бути використаний на різних етапах уроку, як на початку вивчення теми, так і під час опрацювання матеріалу, на практичному занятті або узагальненні. Приклад уроку з історії України, 11клас «Україна в умовах десталінізації». Застосовано кроссенс – це сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу. Цей тип завдання розвиває логічне та творче мислення. В центрі 9-и інтерактивних віконечок – тема, яка передбачає роботу з поняттями (інфографіка), інформацію про початок епохи, що продовжується асоціативним ланцюжком – дати (події, їх короткий зміст та візуальні джерела, перехід до відео); персоналії (застосовано флешкарти); реформи (інтерактивний плакат); карти (виконання завдань, які сприяють формуванню просторових компетенцій); візуальні джерела (плакати, карикатури, фото, відео та інструкції щодо їх аналізу); тести (можливість приєднати будь-яке посилання).
Доречним буде використання ресурсу і для повторення та підготовки до ЗНО. Важливо розуміти, як практично реалізувати завдання та навчати учнів критично мислити. Найефективніше працюють візуальні й аудіовізуальні медіапродукти, адже учні з цікавістю сприймають кольорові зображення, дивляться відео, працюють в Інтернеті. Використання різних онлайн-сервісів дає змогу формувати ключові компетентності Нової української школи — інформаційно-цифрову та вміння навчатися впродовж життя. Змістова лінія «Інформаційне середовище» у шкільних курсах суспільних дисциплін має складові медіаосвіти, зокрема «зростання учня як людини, що сприймає і розуміє навколишнє інформаційне середовище, здатна його критично аналізувати, а також діяти в ньому відповідно до своїх цілей і усталеної в суспільстві комунікативної етики».